logo

W okresie od 3 września do 28 września 2018 roku nasza 20 osobowa grupa, składająca się z uczniów kształcących się w zawodach: technik ekonomista, technik handlowiec, technik logistyk oraz technik żywienia i usług gastronomicznych uczestniczy w stażu zagranicznym we Włoszech.

Pierwsze dni w Bolonii dla każdego z nas były dużym przeżyciem. Musieliśmy pokonać barierę językową i odnaleźć się w nowym otoczeniu. Na miejscu zakwaterowania przywitała nas bardzo miła obsługa hotelowa. Po podróży mieliśmy okazję wspólnie spędzić czas przy kolacji i spróbować włoskiego jedzenia. Następnego dnia rozpoczęliśmy staże w poszczególnych firmach.

Pierwszy tydzień na stażach minął szybko i bezproblemowo. W pierwszą wolną sobotę zorganizowano dla nas  w centrum Bolonii  ,,Grę miejską”. Celem gry było poznanie najciekawszych miejsc – zabytków. W międzyczasie opiekunka z firmy partnerskiej opowiedziała nam wiele ciekawostek i legend o Bolonii. Natomiast w niedzielę nadeszła długo wyczekiwana przez nas wycieczka do Wenecji. Odbyliśmy dwugodzinną podróż pociągiem. Przejeżdżaliśmy przez most łączący Wenecję z lądem ,,Ponte della Libertà”, którego długość wynosi 3850 m. Na miejscu ukazał nam się widok, którym byliśmy zachwyceni. Ujrzeliśmy wspaniały kanał ,,Grande”, oraz okazały most „Rialto”, który łączy jego dwa brzegi, a także wiele innych zabytków architektury bizantyjskiej i gotyckiej. Następnie z naszym opiekunem przeszliśmy na plac św. Marka, gdzie zobaczyliśmy bazylikę ,,San Marco” i „Palazzo Ducale”. Na placu spotkaliśmy się z naszą panią przewodnik, która jest mieszkanką Wenecji. Oprowadzała nas urokliwymi, aczkolwiek wąskimi uliczkami Wenecji. Następnym punktem zwiedzania był słynny teatr operowy „Teatro La Fenice”. Jego nazwa nawiązuje do mitycznego feniksa, który jest jego symbolem. Nazwa teatru nie jest przypadkowa, ponieważ zdarzyło się tak, że na przestrzeni lat płonął już kilkakrotnie, lecz za każdym razem go odrestaurowywano. Po udanej wycieczce wróciliśmy na kolację bardzo zmęczeni, ale usatysfakcjonowani.41384934 1822375504546049 4757393990829998080 n

Drugi tydzień upłynął spokojnie, zaaklimatyzowaliśmy się w miejscu odbywanego stażu. Relacje z współpracownikami były coraz lepsze. Porozumiewaliśmy się głównie w języku angielskim. Poznaliśmy organizację pracy w naszych firmach, i z coraz większym zrozumieniem wykonywaliśmy powierzone nam obowiązki.

W kolejny weekend zwiedzaliśmy Bolonię. Zwiedziliśmy Bazylikę świętego Petroniusza, patrona Bolonii, kompleks religijny ,,San Michaele in Bosco”. Byliśmy na „Piazza del Nettuno”, na którym znajduje się monumentalna fontanna ukazująca wizerunek rzymskiego boga wód, chmur i deszczu – Neptuna. Kolejna atrakcja turystyczna to „Palazzo del Podesta”. Niezwykłość tego miejsca polega na tym, że przylegające do sklepienia mury doskonale przewodzą dźwięk. To ciekawe zjawisko akustyczne polega na tym, że mówiąc szeptem, będąc zwróconym do ściany można być słyszanym po przekątnej łuku. Legenda głosi, że miejsce zostało zaprojektowane z myślą o spowiadaniu trędowatych.

Tak miło upłynęła nam pierwsza połowa pobytu. Przyzwyczailiśmy się do tutejszego klimatu i kuchni, nauczyliśmy się wielu podstawowych włoskich słówek, które nam się przydają na co dzień. Doświadczyliśmy uprzejmości i otwartości Włochów.IMG 20180922 142531

W sobotę trzeciego weekendu przyszedł czas na odwiedzenie kolebki renesansu – Florencji – miasta położonego nad rzeką Arno, u stóp Apeninów, stolicy Toskanii. We Florencji żyło i tworzyło wielu znanych na całym świecie artystów m.in. Leonardo da Vinci, Dante Alighieri i Michał Anioł. Zobaczyliśmy słynną katedrę ,,Santa Maria del Fiore”, w stylu gotycko – renesansowym, która została pokryta pytami z marmuru. Jest to czwarta, co do wielkości katedra na świecie. W planie naszej wycieczki nie zabrakło takich atrakcji jak kościół ,,Santa Croce”, ,,Ponte Vecchio”, dziś nazywany mostem złotników, który w odległych czasach był miejscem handlu żywnością. Ostatnim miejscem, które zwiedziliśmy we Florencji był plac „Piazza della Signoria” wraz z eksponowanymi tam rzeźbami: Neptuna, Dawida, Herkulesa i Kakusa.

IMG 20180922 142329

W ostatnim tygodniu pobytu postanowiliśmy zobaczyć z bliska „Due Torri” – Dwie Wieże – symbol Bolonii. Wyszliśmy na jedną z nich – Asinelli, skąd roztacza się widok na całe miasto, który zapiera dech w piersiach. Wtedy zdaliśmy sobie sprawę, że został nam tylko tydzień pobytu w słonecznej Bolonii.

Przez cały okres pobytu zawsze mogliśmy liczyć na pomoc i wsparcie naszych nauczycieli – opiekunów w czasie odbywania staży: PP. Jadwigi Kucharskiej, Justyny Kwinty, Marzeny Walczak i Jolanty Musiał-Hac. W ramach wizyty monitorującej odwiedziła nas także nasza Pani Dyrektor Marzena Samborska, która bardzo miło powitała grupę i z troską wspierała nas w codziennych obowiązkach.

Wszyscy stażyści będziemy bardzo mile wspominać ten pobyt w Bolonii i żałujemy, że dobiega końca.